fbpx

Den Bästa Dieten!

Om du för en stund tänker på ALLT du intar om dagarna.. går igenom senaste timmarna.. MEN; innan du börjar behöver det nämnas att det faktiskt inte är i formen föda eller vätska jag tänker på när ordet ”intag” nämns. Innan någon ropar ”clickbait” vill jag förklara varför dieten jag tänker beskriva är MINST lika viktig som den fysiska födan vi intar.

Kan du uppleva dagar när du funderar på var tiden tagit vägen, vad du faktiskt har gjort under dagen, kanske upplever någon typ av olustig känsla i kroppen? Bevisligen har du gjort något eftersom klockan närmar sig slutet av dagen, men var är den goa känslan du vet infinner sig efter en så kallad bra dag? Har du ibland önskat att ta upp en hobby eller aktivitet men känt att tiden inte finns?

Lugn i båten, detta inlägg skriver jag inte för att banna sociala medier – inget verktyg bär ansvaret för vad användaren väljer att göra med det. Det som däremot är tydligt är vilka fördelar och vilket försprång du kan få om du använder dessa kanaler mer sparsamt och mer omtänksamt.

Hur mycket skulle du ärligt gissa på att du snittar i skärmtid om dagen? Skärmtiden du spenderar utanför jobbrelaterade aktiviteter framför allt. Den faktiska siffran kommer mest troligt att få dig att tänka till ordentligt. Idag har de flesta mobiltelefoner medföljande app som håller denna statistik åt dig. Nästa fundering bör såklart vara hur mycket av den användningen som du har nyttjat till något som tillfört dig något och som inte enbart fungerat som distraktion.

Låt säga att du skulle plocka 30 min från skärmtiden om dagen och lägga på något annat. Det skulle innebära en tid motsvarande nästan 2 fulla arbetsdagar per månad. Slår man ut den tiden på ett år innebär det en hel månads heltidsarbete. Vilken färdighet du än skulle välja att lägga denna tid på är det enkelt att förstå vilka möjligheter till utveckling det medför.

Det hela handlar om att ta tillbaka våra dagar och leva dem mer livfullt och med en intention som bär oss framåt. Forskning nämner att genom att inte kolla din mobil under första timmen från det att du vaknat kan du öka din produktivitet under dagen med runt 30 %. Det är en betydande ökning! I och med teknikens framfart senaste åren och det senaste året med Covid-19 har takten bara accelererat och allt fler spenderar väldigt mycket tid med och i tekniken.

För dig som vill vara produktiv och nå dina ambitioner är fokus din absolut viktigaste resurs. Var rädd om den och medveten om ditt användande. Nedan kommer några snabba sätt att boosta dina dagar.

Nu då?

  • Börja med att utforska ditt användande i dagsläget; vad består det av och hur mycket tid lägger du?
  • Prova 30 dagar utan att kolla mobilen under första timmen på morgonen och samma på kvällen. Ägna denna tid åt att odla en bra känsla för dagen och framtiden istället, tänka på saker du är tacksam över, låta tankarna få spela fritt och gå ner i varv på kvällen.
  • Bestäm en eller två tidpunkter på dagen när du kollar av exempelvis mejl eller sociala medier. Så fort du märker att scrollfingret inte har ett tydligt mål längre lägger du undan telefonen.

Sammanfattningsvis; den bästa dieten, vare sig det handlar om kost eller digital diet, är en diet som stöttar dig och som är hållbar. Du ansvarar helt för flödet som du intar så se till att det designas efter dig och vad du vill ha ut av intaget. Jag kommer att skriva inlägg om kost också, på riktigt.

Tills dess, skriv gärna dina tankar i kommentarerna nedan 🙂

3 LIVSÄNDRANDE STRATEGIER

En guide och rivstart i hur du fångar och intensifierar din glöd NU

Jag levde i den typiska boxen för vad många skulle kalla ett bra liv; ett fast och stabilt förhållande sedan tonåren, ett heltidsjobb på orten, vältränad och utbildad – MEN…(ladda ner för att läsa fortsättningen)